educatie timpurie

Viitorul se contruiește din copilărie: Cum sprijină Asociația Iustum educația timpurie în România

România se confruntă cu una dintre cele mai scăzute rate de participare la învățământul preșcolar din Europa, atât la nivel de creșă, cât și la nivel de grădiniță, conform unui raport recent al Comisiei Europene privind educația timpurie. Această situație plasează țara noastră departe de țintele stabilite la nivelul Uniunii Europene pentru anul 2030.


La nivel european, în 2023, 37,5% dintre copiii cu vârste de până la 3 ani frecventau creșa, în creștere față de 27% în 2013. În contrast, în România, doar 12,3% dintre copiii din această categorie de vârstă erau înscriși în forme de educație și îngrijire timpurie, o creștere modestă față de 7,4% în urmă cu un deceniu. Doar Cehia, Slovacia și Turcia înregistrează rate mai mici decât România în acest domeniu. Această situație poate fi influențată de politicile naționale privind concediul parental, care în România poate dura până la 2 ani.


România, în schimb, a pierdut în ultimul deceniu nu mai puțin de 10 procente, rata de participare la învățământul preșcolar pentru copii de 3+ ani coborând de la 84,1% în 2013 la 74,8% în 2022.


România se înscrie, astfel, în rândul unui grup foarte restrâns de țări care înregistrează un regres în participarea la învățământul preșcolar pe parcursul deceniului 2012-2022, deși, între timp, grupa mare a devenit obligatorie (2020, înainte ca și cea mijlocie să devină obligatorie în 2023). Alte țări care au înregistrat o scădere a ratei de participare au fost Germania, Italia, Olanda, Malta, Bulgaria, Grecia.


Nivelul participării la educația timpurie este o altă „dimensiune importantă” pe care UE o ia în calcul pentru evaluarea accesului copiilor mici la educație. Recomandarea generală este ca cei mici să petreacă cel puțin 25 de ore pe săptămână, țintă atinsă în medie la nivel UE, unde, în 2023, copiii de vârstă preșcolară petreceau în medii educaționale 30,6 ore pe zi, însemnând mai bine de  6 ore zilnic.


În Uniunea Europeană, 93% dintre copiii cu vârste între 3 ani și vârsta de începere a învățământului primar obligatoriu, erau înscriși la grădiniță în 2022, apropiindu-se de ținta de 96% stabilită pentru 2030.


În România, însă, participarea la grădiniță a scăzut comparativ cu acum un deceniu, contrat cu trendul European.


Pe 19 noiembrie 2024, Monitorul Social a publicat un infografic care sublinia scăderea dramatică a numărului de grădinițe publice din România în ultimii 30 de ani. Statistica includea doar unitățile de învățământ preșcolar cu statut juridic de „grădinițe”, nu și unitățile preșcolare care sunt arondate altor unități de învățământ precum școli generale/gimnaziale.


Asociația Iustum contribuie la îmbunătățirea acestor statistici îngrijorătoare prin inițiative menite să crească accesul și participarea copiilor la educația timpurie. Printre obiectivele noastre se numără:

  • Conștientizarea importanței educației timpurii: organizarea unor campanii de informare pentru părinți și comunități privind beneficiile pe termen lung ale educației preșcolare asupra dezvoltării copiilor.
  • Sprijinirea infrastructurii educaționale: colaborarea cu autoritățile locale și centrale pentru a dezvolta și moderniza infrastructura necesară înființării și funcționării creșelor și grădinițelor, în special în zonele rurale și defavorizate.
  • Formarea personalului educațional: susținerea programelor de formare și perfecționare pentru educatori și personal auxiliar, asigurând astfel un mediu educațional de calitate pentru cei mici.
  • Suport pentru familii: implementarea de programe de sprijin pentru familiile cu venituri reduse, facilitând accesul copiilor la educație timpurie prin subvenții sau alte forme de ajutor.


Prin aceste demersuri, Iustum contribuie la creșterea ratei de participare la educația preșcolară în România, aliniindu-se astfel la standardele europene și asigurând un viitor mai bun pentru copiii noștri.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *